News! Lato 2016: turyści stawiają na bezpieczeństwo. Raport Travelplanet.pl
01:49
Last
minute tego lata może przykro zaskoczyć łowców okazji. Znikające oferty i
rosnące ceny wycieczek na kierunkach uznawanych przez turystów za bezpieczne
może spowodować, że wakacje na ostatnią chwilę okażą się wyjątkowo drogie.
Turyści stawiają przede wszystkim na bezpieczeństwo: że na pewno wyjadą na
urlop i że wakacje spędzą w spokojnym miejscu.
Travelplanet.pl przeanalizował rezerwacje wyjazdów na
tegoroczny sezon letni (od czerwca do końca września) założone do połowy marca.
Porównując je do zrealizowanych wyjazdów w analogicznych okresach lat 2013 –
2015 widać jak ogromne zmiany zaszły w preferencjach polskich turystów.
Oprócz
Grecji, która niezmiennie cieszy się największym powodzeniem, w czołówce
najbardziej popularnych destynacji zaszły bardzo poważne przetasowania.
Co interesujące, ze statystyk rezerwacyjnych Travelplanet.pl wynika, że wydarzenia z ubiegłego roku (zamachy w Tunezji, Paryżu, zestrzelenie samolotu z rosyjskimi turystami w Egipcie) a także tegoroczne (zamachy w Ankarze i Stambule) nie wpłynęły na turystów do tego stopnia, by w ogóle rezygnowali z letnich wakacji za granicą. Wzrost chętnych do takiego letniego wypoczynku z biurami podróży jest bardzo wyraźny i znacznie przekracza wzrost ruchu turystycznego z biurami podróży w skali całego 2015 roku, który wyniósł ponad 9 proc. A przecież już wówczas miały miejsce ataki na turystów a MSZ wydawał komunikaty zalecające rozważenie wyjazdów za granicę do popularnych turystycznie krajów. Również wicelider wśród polskich organizatorów turystyki, Rainbow ogłosił, że sprzedaż tegorocznej oferty na lato wzrosła o 4 proc. W porównaniu ze sprzedażą lata 2015.
Co interesujące, ze statystyk rezerwacyjnych Travelplanet.pl wynika, że wydarzenia z ubiegłego roku (zamachy w Tunezji, Paryżu, zestrzelenie samolotu z rosyjskimi turystami w Egipcie) a także tegoroczne (zamachy w Ankarze i Stambule) nie wpłynęły na turystów do tego stopnia, by w ogóle rezygnowali z letnich wakacji za granicą. Wzrost chętnych do takiego letniego wypoczynku z biurami podróży jest bardzo wyraźny i znacznie przekracza wzrost ruchu turystycznego z biurami podróży w skali całego 2015 roku, który wyniósł ponad 9 proc. A przecież już wówczas miały miejsce ataki na turystów a MSZ wydawał komunikaty zalecające rozważenie wyjazdów za granicę do popularnych turystycznie krajów. Również wicelider wśród polskich organizatorów turystyki, Rainbow ogłosił, że sprzedaż tegorocznej oferty na lato wzrosła o 4 proc. W porównaniu ze sprzedażą lata 2015.
RAJ
|
REZERW2016 w%
|
WYJAZDY 2015 w %
|
WYJAZDY 2014 w %
|
WYJAZDY 2013 w %
|
KOSZT 2016 w zł/os
|
KOSZT 2015 w zł/os
|
KOSZT 2014 w zł/os
|
KOSZT 2013 w zł/os
|
GRECJA
|
38,2
|
39,0
|
30,3
|
25,2
|
2530
|
2311
|
2303
|
2491
|
BUŁGARIA
|
18,3
|
10,9
|
9
|
9,2
|
2044
|
1869
|
1740
|
1799
|
HISZPANIA
|
14,7
|
9,8
|
8,2
|
10,9
|
3059
|
2814
|
2790
|
2768
|
TURCJA
|
7,5
|
19,7
|
17,1
|
16,1
|
2406
|
2289
|
2335
|
2449
|
WŁOCHY
|
4,4
|
2,6
|
1,7
|
2,3
|
2580
|
2393
|
2213
|
2322
|
CHORWACJA
|
3,6
|
1,8
|
1,9
|
2,6
|
1782
|
1607
|
1671
|
1725
|
EGIPT
|
1,8
|
8,5
|
15,5
|
14,1
|
2607
|
2046
|
2175
|
2224
|
PORTUG
|
1,8
|
1,0
|
0,9
|
1,3
|
3556
|
3116
|
3111
|
3168
|
CYPR
|
1,3
|
1,2
|
1,3
|
2,5
|
2877
|
2479
|
2396
|
2008
|
--------------
|
------
|
---------
|
||||||
TUNEZJA
|
1,2
|
1,3
|
9,3
|
9,1
|
1896
|
1610
|
1954
|
2122
|
Turyści wciąż chętnie planują wakacje za granicą,
jednak utrwala się tendencja zaobserwowana latem ubiegłego roku. To wyraźna
zmiana kierunków urlopowych i przesunięcie preferencji na kraje, które uznają
oni za bezpieczne. Niezmiennie jest nim Grecja, do której, tak jak
ubiegłego lata, zamierza wyjechać ok. 38 proc. turystów, kupujących wakacje za
pośrednictwem biur podróży. Ale jeśli chodzi o pozostałe kierunki, zmiany są
znaczne. Można wyodrębnić dwie grupy krajów: te uznawane przez turystów za
bezpieczne notują niespotykany w poprzednich latach wzrost zainteresowania,
wyrażony odsetkiem rezerwacji. I tak Bułgaria ma szansę stać się tego lata
wiceliderem, wakacje zamierza spędzić tam przeszło 19 proc. Turystów (w
poprzednich sezonach letnich było to 9 – 10 proc.). Blisko 15 proc. Turystów
wybiera się tego lata do Hiszpanii (wcześniej 8 – 11 proc.). Ok. dwukrotnie
więcej turystów niż w w poprzednich latach chce spędzić wakacje we Włoszech
(wzrost z 1,7 - 2,6 do 4,4 proc.) i Chorwacji (wzrost z 1,8 – 2,6 do 3,6 proc.)
Statystyki rezerwacyjne dotyczące wysokiego sezonu letniego (lipiec – sierpień)
pokazują, że polscy turyści znaleźli dwa nowe kierunki, które uznają za
bezpieczne. Do pierwszej dziesiątki weszły Albania i Czarnogóra. To pokazuje
skalę determinacji w poszukiwaniu kierunków alternatywnych w stosunku do krajów
arabskich.
Duży wzrost popularności kierunków europejskich, uznawanych za bezpieczne i
spory obecny wzrost takich rezerwacji na lato mogą w konsekwencji spowodować,
że oferty last minute do krajów uznawanych za bezpieczne będą sprzedawane po
cenach wyraźnie wyższych od obecnych. Ta oferta jest już bowiem mocno przebrana
A w ślad za ogromnym popytem na te kierunki idą wyraźne zwyżki kosztów wakacji:
w wypadku czterech najpopularniejszych „bezpiecznych” kierunków, a więc Grecji,
Bułgarii, Hiszpanii i Włoch to średnio ok. 200 zł od osoby.
Na drugim biegunie mamy kraje, które kojarzone są (mniej lub bardziej słusznie - red.) z zamachami terrorystycznymi, ostrzeżeniami polskiego MSZ, a w konsekwencji drastyczne wręcz spadki zainteresowania wyjazdami, zauważalne już w poprzednim sezonie. Do Egiptu tego lata wybiera się, według wczesnych rezerwacji, tylko 1,8 proc. turystów (w sezonach letnich 2013 - 2014 było to 14 – 15 proc.). Tunezję zamierza odwiedzić 1,2 proc. gości znad Wisły (w sezonach letnich 2013 – 2014 było to ok. 9 proc.). Znacznie spadło również zainteresowanie wyjazdami do Turcji. Wybiera się tam 7,5 proc. naszych rodaków a przecież Turcja to wicelider popularności w lecie 2015. Wówczas wakacje spędziło tam blisko 20 proc. turystów z Polski. Obecny brak zainteresowania letnimi wyjazdami zwłaszcza do Egiptu i Tunezji ma duży wpływ na rynek turystyczny. Do pewnego stopnia obrazuje to raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki z połowy marca 2016. Pokazuje on, że sprzedaż oferty lato 2016 zmalała od rozpoczęcia przedsprzedaży o 8,3 proc. Co znamienne, według PZOT sprzedaż wycieczek samolotowych w ostatnich czterech tygodniach zmalała o 16,8 proc., zaś imprez z dojazdem własnym wzrosła o 26,3 proc., a autokarówek o 18,9 proc. Luka po krajach uważanych za mało bezpieczne to w skali branży poważny problem. Dotychczas w lecie z biurami podróży wyjeżdżała tam mniej więcej jedna trzecia turystów (według Raportów Podróżnika Travelplanet.pl). Zanim tegoroczny sezon się rozpoczął, działalność zawiesił Sunshine Holiday, który wysyłał turystów właśnie do Egiptu, Tunezji i Turcji. Turystów przed zakupami wakacji powstrzymują nie tylko niepokoje w popularnych destynacjach To równie silna niepewność jak wpłyną one na kondycję biur turystycznych. To obawa, czy organizatorzy turystyki finansowo wytrzymają kolejny burzliwy sezon. Widmo powtórki czarnego dla branży turystycznej roku 2012 kiedy to biura podróży bankrutowały jedno po drugim wydaje się odległe, ale jak pokazuje przykład Sunshine Holiday, nie można wykluczyć kłopotów touroperatorów skoncentrowanych przede wszystkim na kierunkach arabskich. W zeszłym sezonie letnim nie sprostał im Alfa Star, jeden z ważnych graczy w branży turystycznej. I turyści doskonale to pamiętają. Stąd przyspieszone prace nad Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym. Ale ten jednak, jeśli prace będą postępować szybko, i tak może wejść w życie najwcześniej w sierpniu. AlfaStar, swoiste memento dla turystów, w wypadku klientów Travelplanet.pl był swoistym testem wprowadzonego dla nich w poprzednim sezonie bezpłatnego ubezpieczenia od upadłości touroperatora. Wszyscy, którzy byli objęci tą polisą, nie kłopotali się pisaniem pozwów o zwrot wpłaconych pieniędzy. Błyskawicznie zmienili bądź biuro podróży, bądź kierunek wylotu i spędzili wakacje nie tracąc ani złotówki.
Na drugim biegunie mamy kraje, które kojarzone są (mniej lub bardziej słusznie - red.) z zamachami terrorystycznymi, ostrzeżeniami polskiego MSZ, a w konsekwencji drastyczne wręcz spadki zainteresowania wyjazdami, zauważalne już w poprzednim sezonie. Do Egiptu tego lata wybiera się, według wczesnych rezerwacji, tylko 1,8 proc. turystów (w sezonach letnich 2013 - 2014 było to 14 – 15 proc.). Tunezję zamierza odwiedzić 1,2 proc. gości znad Wisły (w sezonach letnich 2013 – 2014 było to ok. 9 proc.). Znacznie spadło również zainteresowanie wyjazdami do Turcji. Wybiera się tam 7,5 proc. naszych rodaków a przecież Turcja to wicelider popularności w lecie 2015. Wówczas wakacje spędziło tam blisko 20 proc. turystów z Polski. Obecny brak zainteresowania letnimi wyjazdami zwłaszcza do Egiptu i Tunezji ma duży wpływ na rynek turystyczny. Do pewnego stopnia obrazuje to raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki z połowy marca 2016. Pokazuje on, że sprzedaż oferty lato 2016 zmalała od rozpoczęcia przedsprzedaży o 8,3 proc. Co znamienne, według PZOT sprzedaż wycieczek samolotowych w ostatnich czterech tygodniach zmalała o 16,8 proc., zaś imprez z dojazdem własnym wzrosła o 26,3 proc., a autokarówek o 18,9 proc. Luka po krajach uważanych za mało bezpieczne to w skali branży poważny problem. Dotychczas w lecie z biurami podróży wyjeżdżała tam mniej więcej jedna trzecia turystów (według Raportów Podróżnika Travelplanet.pl). Zanim tegoroczny sezon się rozpoczął, działalność zawiesił Sunshine Holiday, który wysyłał turystów właśnie do Egiptu, Tunezji i Turcji. Turystów przed zakupami wakacji powstrzymują nie tylko niepokoje w popularnych destynacjach To równie silna niepewność jak wpłyną one na kondycję biur turystycznych. To obawa, czy organizatorzy turystyki finansowo wytrzymają kolejny burzliwy sezon. Widmo powtórki czarnego dla branży turystycznej roku 2012 kiedy to biura podróży bankrutowały jedno po drugim wydaje się odległe, ale jak pokazuje przykład Sunshine Holiday, nie można wykluczyć kłopotów touroperatorów skoncentrowanych przede wszystkim na kierunkach arabskich. W zeszłym sezonie letnim nie sprostał im Alfa Star, jeden z ważnych graczy w branży turystycznej. I turyści doskonale to pamiętają. Stąd przyspieszone prace nad Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym. Ale ten jednak, jeśli prace będą postępować szybko, i tak może wejść w życie najwcześniej w sierpniu. AlfaStar, swoiste memento dla turystów, w wypadku klientów Travelplanet.pl był swoistym testem wprowadzonego dla nich w poprzednim sezonie bezpłatnego ubezpieczenia od upadłości touroperatora. Wszyscy, którzy byli objęci tą polisą, nie kłopotali się pisaniem pozwów o zwrot wpłaconych pieniędzy. Błyskawicznie zmienili bądź biuro podróży, bądź kierunek wylotu i spędzili wakacje nie tracąc ani złotówki.
Travelplanet.pl
to polski multiagent w turystyce sprzedający przez Internet, Call Center oraz
Salony. Podróży, ofertę starannie sprawdzonych, największych polskich organizatorów
wyjazdów. Jednocześnie ma w swojej ofercie bilety lotnicze, hotele,
ubezpieczenia podróżne oraz umożliwia wynajem samochodów w dowolnym miejscu na
świecie. Pierwsza firma e-commerce na warszawskiej GPW, która obsłużyła blisko
milion klientów. (Zdjęcia: Camping Punta Navaccia Tuoro Lago Trasimeno Włochy, własne)
0 komentarze