News! W podróż pociągiem zabierz ze sobą wiedzę o prawach pasażera!
02:46
Rozpoczął się sezon wakacyjnych wyjazdów,
na które część z nas wyruszy pociągiem. Oprócz kupna biletu i spakowania
walizek, warto także zapoznać się z prawami przysługującym pasażerom kolei. O
czym należy pamiętać i jak postępować w razie przeszkód w podróży, w tym
znacznych opóźnień pociągów, podpowiada ten tekst
Popularność
kolei w Polsce z roku na rok rośnie. Jak podaje Urząd
Transportu Kolejowego, pociągi przewiozły w zeszłym roku prawie 292,6 mln
pasażerów, o ponad 12 mln więcej niż rok wcześniej, notując tym samym wzrost
przewozów o blisko 4,4% r/r. Wakacje to czas wzmożonego ruchu na dworcach, co nie zwalnia przewoźników
kolejowych z odpowiedzialności związanej z zapewnieniem nam komfortowej podróży
i punktualnego dotarcia na miejsce docelowe.
Pasażer pociągu to też klient
Kupując
bilet na pociąg, który ma nas zawieść na wakacje, do pracy czy na spotkanie,
zawieramy z przewoźnikiem umowę, która daje nam określone prawa. – Obowiązki należytego
wypełnienia warunków umowy przez przewoźnika powstają wraz z zakupem biletu. Kwestie
ich niedopełnienia i ewentualnej reklamacji przez pasażera gwarantują przepisy
krajowe oraz unijne. Warto więc wiedzieć, że podróżując pociągiem dalekobieżnym
możemy również ubiegać się np. o rekompensatę za opóźnienie także przy podróży
przez państwa unijne.
Gdy pociąg nie przyjedzie na czas
W
podróży koleją najczęściej spotykanym problemem pasażerów są opóźnienia
pociągów. To zmora każdego podróżującego, szczególnie, gdy mamy w planach
przesiadkę lub konkretne plany po przyjeździe, np. koncert czy wycieczkę. W
przypadku opóźnień pociągów, najistotniejsze prawa nabywamy po 1 godzinie czekania.
Jak wskazują przepisy, gdy zachodzi uzasadnione przypuszczenie ponad 60-minutowego
opóźnienia przyjazdu do miejsca przeznaczenia pasażer
zyskuje prawo do: zwrotu kosztu zakupionego biletu, zmiany trasy i skorzystania
z najbliższych możliwych połączeń do docelowej lokalizacji na porównywalnych
warunkach, dokonania zmiany rezerwacji na późniejszy, dogodny termin lub
bezpłatnego przejazdu do miejsca rozpoczęcia podróży w najbliższym możliwym
terminie, gdy dalsza podróż jest bezcelowa, bo nie możne już zrealizować swoich
pierwotnych planów. Dodatkowo, w przypadku pociągów dalekobieżnych, typu Express,
Express InterCity, EuroCity, EuroNight, po godzinie oczekiwania pasażer zyskuje
prawo do rekompensaty w wysokości 25% ceny biletu, a gdy opóźnienie przekroczy
2 godziny wzrasta ona do 50%. W przypadku Express Intercity, stawka
odszkodowania za ponad dwugodzinne opóźnienie wynosi wyjątkowo 100%. Warto
pamiętać, że regulacje te nie obejmują przewozów miejskich, podmiejskich i
regionalnych.
- Prawo do częściowego zwrotu
ceny biletu w ramach rekompensaty za opóźnienie jest niezależne od przyczyn
opóźnienia pociągu. Przewoźnik nie
może się w takim wypadku powołać np. na siłę wyższą, jak trudne warunki
pogodowe. Z drugiej strony pasażer traci możliwość wnioskowania o reklamację
czy odszkodowanie, jeśli przed dokonaniem zakupu biletu na przejazd został on
poinformowany o opóźnieniu.
Czego potrzebujemy do reklamacji?
Opóźnione
kursy pociągów to dla pasażerów zwykle duże nerwy. Rezygnując z podróży, nie
należy jednak z wściekłości drzeć biletu czy wyrzucać go do kosza. Jeśli spełnione zostały przesłanki do
reklamacji, bilet jest dowodem zakupu i powinniśmy dołączyć go do wniosku.
Jeśli bilet został nabyty przez Internet, to w przypadku niektórych
przewoźników reklamację można również złożyć online. Trzeba jednak pamiętać, że
o odszkodowanie za opóźnienie możemy ubiegać się tylko, gdy cena biletu
przekracza minimalny próg równowartości 4 euro. Pomocne w uzyskaniu
odszkodowania może być też poświadczenie o opóźnieniu, które uzyskamy u
pracownika danego przewoźnika, np. kierownika pociągu. Warto występować o takie
poświadczenie w każdym przypadku. Samą reklamację oraz wniosek o rekompensatę
należy złożyć nie później niż rok od nieterminowego przejazdu. Przewoźnik musi
odpowiedzieć na ten wniosek w ciągu 30 dni.
- Pamiętajmy
też, aby wszystkie wysłane lub otrzymane dokumenty kopiować i zachowywać te kopie.
Będą potrzebne, jeśli przewoźnik nie odpowie na reklamację lub ją odrzuci i
będziemy chcieli odwołać się od jego decyzji w innych instytucjach.
Dodatkowe odszkodowanie za straty
Przez
opóźniony pociąg możemy nie tylko stracić czas, ale i ponieść straty
materialne. Gdy opóźnienie spowodowało, że nie mogliśmy na przykład skorzystać
z biletów na letni festiwal, uciekł nam samolot do wakacyjnego kurortu czy
dalszy przejazd innym pociągiem, istnieje szansa aby uzyskać od przewoźnika
adekwatną rekompensatę, jednakże uzależnione jest to od okoliczności
konkretnego przypadku. W takiej sytuacji zastosowanie mają bowiem zasady ogólne
odpowiedzialności za szkodę, a zatem należy odpowiednio wykazać fakt doznania
szkody, określić jej wysokość oraz związek przyczynowy miedzy szkodą a działaniem
przewoźnika. W tym celu musimy np.
przedstawić niezrealizowany bilet na imprezę czy przegapiony lot oraz
potwierdzenia wszelkich dodatkowych kosztów z tym związanych, np. przymusowego
noclegu w hotelu, gdy po opóźnionym przyjeździe stracimy możliwość dalszego
kontynuowania podróży i możemy ją podjąć dopiero następnego dnia. Przewoźnik
może uznać całość naszych roszczeń lub tylko ich część, a nawet je odrzucić,
dlatego dowody są bardzo istotne i w razie odmowy wypłaty odszkodowania lub
jego nieadekwatnej kwoty należy się liczyć z koniecznością skierowania takiej
sprawy do sądu.
Liczy się nie tylko czas, ale i komfort
Bilet
uprawnia pasażera nie tylko do odbycia przejazdu zgodnie z rozkładem, ale także
w konkretnych warunkach. O rekompensatę u przewoźnika możemy się ubiegać
również wtedy, gdy pociąg będzie miał inny skład, nie było w nim przewidzianego
na bilecie wagonu restauracyjnego, nasze miejsce znajdowało się w niższej
klasie czy wystąpiły inne niedogodności, np. zepsuta klimatyzacja. Przewoźnik
może nam z tego tytułu zrefundować np. różnicę w kosztach między miejscami w
różnych klasach wagonów czy podarować bon zniżkowy na kolejną podróż.
Pasażer,
dla którego czystość wagonów czy poziomem obsługi są niezadowalające może
również wystąpić do przewoźnika ze skargą. Nie wiąże się ona jednak z
roszczeniem finansowym pasażera.
Rozstrzyganie sporów z przewoźnikiem ma być
łatwiejsze
O pomoc
można się zwrócić także do Rzecznika Praw Kolei. Ta niedawno powołana
instytucja ma ułatwić pasażerom pociągów dochodzenie swoich praw. Do jej zadań
będzie należało m.in. polubowne rozwiązywanie sporów pasażerów z przewoźnikami
na drodze pozasądowej. Postępowanie przed Rzecznikiem jest bezpłatne. Jednak,
żeby się do tej instytucji zwrócić, trzeba spełnić kilka warunków, w tym m.in.
podjąć próbę samodzielnego rozwiązania sporu, np. w formie reklamacji oraz
skompletować niezbędne dokumenty. A zatem Rzecznik nie wyręczy nas w kontakcie z
przewoźnikiem ani w przygotowaniu reklamacji czy wnioskowaniu o odszkodowanie
za opóźnienie pociągu. Wracamy więc do punktu wyjścia. To pasażer powinien znać
swoje prawa i starać się je wyegzekwować. Warto o tym pamiętać i wiedzieć, co
powinniśmy zrobić w razie kłopotów przed i w trakcie podróży pociągiem. To po
prostu leży w naszym interesie. Przydatnym w takiej sytuacji może być
posiadanie ubezpieczenia ochrony prawnej. Jeśli posiadamy taką umowę
ubezpieczenia, możemy skorzystać chociażby z porad prawnych czy pomocy na temat
tego jak sporządzić reklamację i gdzie ją wnieść. Gdy wyczerpiemy polubowne
możliwości rozwiązania sporu, ubezpieczenie ochrony prawnej sfinansuje koszty
sądowe i koszty prawnika reprezentującego nas w sądzie. Taka polisa może się również przydać w przypadku kłopotów w
podróży innymi środkami transportu, np. w razie opóźnienia samolotu, zgubienia
przez linie lotnicze naszego bagażu czy problemów prawnych związanych z
prowadzeniem auta, także na zagranicznych drogach. Oprócz polisy turystycznej,
warto więc pomyśleć o zabezpieczeniu się na wakacje i resztę roku polisą
ochrony prawnej, aby podróżować bez stresu związanego z kłopotami prawnymi (Źródło: D.A.S.)
---
D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń
Ochrony Prawnej S.A. to jedyne w Polsce towarzystwo
ubezpieczeniowe oferujące wyłącznie ubezpieczenia ochrony prawnej, w tym:
Ubezpieczenie Ochrony Prawnej Życia Prywatnego, Ubezpieczenie Ochrony Prawnej
Firmy lub Wolnego Zawodu oraz Ubezpieczenie Ochrony Prawnej Pojazdu. W
2015 r. Towarzystwo obsługiwało ponad 82% wszystkich zdarzeń objętych
ubezpieczeniem, jednocześnie wypłacając ponad 53% wszystkich odszkodowań i
świadczeń z zakresu ubezpieczeń ochrony prawnej na polskim rynku.
Marka D.A.S. powstała w 1928 r. w Niemczech.
Obecnie działają pod nią spółki, które ubezpieczają 9 mln klientów, w 16 krajach
Europy oraz w Kanadzie. D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.
jest także częścią europejskiej grupy ubezpieczeniowej ERGO Versicherung AG,
należącej do największego światowego reasekuratora Münich Re.
1 komentarze
Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.
OdpowiedzUsuń