Pilot (i przewodnik) po deregulacji. Jak mamy prowadzić te wycieczki?

02:54


W ostatni weekend odbył się I Kongres Pilotażu i Przewodnictwa. Przy okazji, również pierwszego World Travel Show w Nadarzynie. I jak dobrze, że został wreszcie zorganizowany przez Polską Izbę Turystyki, a resort turystyki sypnął groszem. Po deregulacji, kiedy przewodnikiem może być już praktycznie każdy, byle ukończył 18 rok życia i nie był karany, doszło do sytuacji paradoksalnych. Biura, przede wszystkim te mniejsze, dla oszczędności zatrudniają osoby przypadkowe lub z małym stażem, bez licencji, bez szkoleń. Również dlatego, że tych licencji nie ma gdzie zdobyć, chyba że biuro organizuje wewnętrzne egzaminy na pilotów. Uczestniczyłam w obradach służbowo - wysłała mnie Rzeczpospolita, portal branżowy Turystyka rp.pl, z którym o pięciu już lat na stałe jestem związana. I słuchając wypowiedzi kolegów po fachu, bo w końcu ja też jestem czy raczej bywam, bo tylko okazjonalnie, pilotką grup turystycznych. przyznawałam im rację. Mamy problem, bo nie chcemy zarabiać mniej w związku z niewykwalifikowaną konkurencją, a jednocześnie wiele osób wchodzących na rynek pragnęłoby zdobyć uprawnienia. teraz jedynym organem certyfikującym jest Polska Izba Turystyki, ale egzaminy nie są obowiązkowe. Nie da się ukryć, w związku z taką sytuacją poziom usług spada, wynagrodzenia też, choć wielu pilotów od lat związanych z konkretnymi biurami nie narzeka, bo nadal ich zatrudniają ze względu na ich wysokie kompetencje. A to jest kluczowe, aby impreza przebiegła sprawnie, a jej uczestnicy byli zadowoleni. Jednak i oni dostrzegają wagę problemu, chcą, abyśmy mogli się szkolić, ale też móc oprowadzać za granicą. Na przykład we Włoszech: w Rzymie, Wenecji, Sienie, Florencji, ale i mniejszych ośrodkach policja turystyczna czuwa. Lokalni przewodnicy nie dadzą sobie odebrać chleba. Jak to się ma do unijnego swobodnego przepływu usług? Wszystkich zainteresowancych tematem odsyłam na strony Rzeczpospolitej, do mojego artykułu na ten temat: http://www.rp.pl/Rozmaitosci/310179970-Kongres-pilotazu-Krajobraz-po-deregulacji.html#ap-1 oraz Polskiej Izby Turystyki www.pit.org.pl

Zobacz również:

0 komentarze