News! Konsolidacja PGL - początek integracji sektora lotniczego w Polsce
08:04
Cztery kluczowe
spółki lotnicze znajdujące się pod kontrolą Skarbu Państwa – Polskie Linie
Lotnicze LOT, LOT Aircraft Maintenance Services, LS Airport Services i LS
Technics – zostały dziś włączone do Polskiej Grupy Lotniczej. To kolejny etap
konsolidacji PGL i początek integracji sektora lotniczego w Polsce
Dzisiaj, 10 października, decyzją premiera Mateusza Morawieckiego nastąpiło wniesienie aportem lotniczych spółek do Polskiej Grupy Lotniczej. LOT jest przewoźnikiem lotniczym, LOTAMS i LS Technics zajmują się obsługą techniczną samolotów, a LSAS handlingiem, czyli obsługą naziemną samolotów oraz obsługą pasażerów, bagaży i przesyłek lotniczych.
LOT, LOTAMS, LSAS i LST to silne, rozwijające się i przynoszące zyski spółki Skarbu Państwa, których sytuacja finansowa jest ustabilizowana i z których każda ma potencjał do budowy w swojej branży pozycji regionalnego lidera. Skonsolidowana PGL będzie miała na rosnącym globalnym rynku lotniczym - w rywalizacji z innymi podmiotami – silniejszą pozycję niż każda ze spółek, która weszła w jej skład, miałaby w pojedynkę.
Dzisiaj, 10 października, decyzją premiera Mateusza Morawieckiego nastąpiło wniesienie aportem lotniczych spółek do Polskiej Grupy Lotniczej. LOT jest przewoźnikiem lotniczym, LOTAMS i LS Technics zajmują się obsługą techniczną samolotów, a LSAS handlingiem, czyli obsługą naziemną samolotów oraz obsługą pasażerów, bagaży i przesyłek lotniczych.
LOT, LOTAMS, LSAS i LST to silne, rozwijające się i przynoszące zyski spółki Skarbu Państwa, których sytuacja finansowa jest ustabilizowana i z których każda ma potencjał do budowy w swojej branży pozycji regionalnego lidera. Skonsolidowana PGL będzie miała na rosnącym globalnym rynku lotniczym - w rywalizacji z innymi podmiotami – silniejszą pozycję niż każda ze spółek, która weszła w jej skład, miałaby w pojedynkę.
– Dzięki utworzeniu PGL pasażer
znajdzie się w rękach jednej grupy kapitałowej, a nie kilku spółek, których nie
łączyły wspólne cele. Z konsolidacji w połączeniu z rosnącym popytem ze strony pasażerów
wynika szybszy wzrost. W związku z tym pasażer zyska większy wybór połączeń,
bardziej konkurencyjną ofertę i w efekcie, będzie cieszył się wyższym
standardem podróżowania – tłumaczy Rafał Milczarski, prezes PGL.
Spółka PGL
została powołana do życia w styczniu br. W sierpniu br. Prezes UOKiK wydał
zgodę na przejęcie przez PGL spółek LOT, LOTAMS i LSAS i LST. Dzisiejsze
włączenie spółek do PGL jest kolejnym etapem konsolidacji.
Utworzenie PGL jest krokiem do konsolidacji rozdrobnionego rynku usług lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzisiejszy potencjał pasażerski całego regionu CEE to 180 mln mieszkańców. Według prognoz ULC, w 2035 r. lotniska w Polsce odprawią łącznie 95 mln pasażerów, co oznacza prawie 2,5-krotny wzrost w stosunku do obecnej przepustowości naszych portów lotniczych.
Te prognozy są podstawą m.in. do planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, do obsługi którego Skarb Państwa będzie potrzebował silnej PGL, czyli: przewoźnika z dużym udziałem w rynku oraz sprawnych spółek utrzymaniowych i handlingowych zintegrowanych w obrębie grupy.
PGL będzie działała na zasadach podobnych do innych grup lotniczych na świecie zorganizowanych wokół dużych przewoźników lotniczych, takich jak, m.in Lufthansa Group, IAG (British Airways i Iberia) i Air France-KLM. Nie oznacza to jednak, że pozostałe spółki wchodzące w skład PGL będą rozwijały się na rzecz LOT-u – wszystkie podmioty grupy zachowują swoją tożsamość, odrębność kapitałową i będą prowadziły konkurencyjną działalność na rynku usług lotniczych.
Pierwszą ogłoszoną inwestycją PGL będzie baza MRO (Maintenace Repair and Overhaul), która utworzona zostanie w ciągu trzech lat przez LOTAMS na terenie Portu Rzeszów-Jasionka. Inwestycja obejmuje hangary do obsługi technicznej samolotów, które mają być przystosowane m.in. do obsługi samolotów szerokokadłubowych najnowszej generacji, takich jak Boeing 787 Dreamliner, Boeing 777 czy Airbus A350. Docelowo w skład PGL wejdzie też spółka zajmująca się pozyskiwaniem i leasingowaniem samolotów dla różnych linii lotniczych na całkowicie komercyjnych i rynkowych zasadach (Źródło: PGL)
Utworzenie PGL jest krokiem do konsolidacji rozdrobnionego rynku usług lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzisiejszy potencjał pasażerski całego regionu CEE to 180 mln mieszkańców. Według prognoz ULC, w 2035 r. lotniska w Polsce odprawią łącznie 95 mln pasażerów, co oznacza prawie 2,5-krotny wzrost w stosunku do obecnej przepustowości naszych portów lotniczych.
Te prognozy są podstawą m.in. do planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, do obsługi którego Skarb Państwa będzie potrzebował silnej PGL, czyli: przewoźnika z dużym udziałem w rynku oraz sprawnych spółek utrzymaniowych i handlingowych zintegrowanych w obrębie grupy.
PGL będzie działała na zasadach podobnych do innych grup lotniczych na świecie zorganizowanych wokół dużych przewoźników lotniczych, takich jak, m.in Lufthansa Group, IAG (British Airways i Iberia) i Air France-KLM. Nie oznacza to jednak, że pozostałe spółki wchodzące w skład PGL będą rozwijały się na rzecz LOT-u – wszystkie podmioty grupy zachowują swoją tożsamość, odrębność kapitałową i będą prowadziły konkurencyjną działalność na rynku usług lotniczych.
Pierwszą ogłoszoną inwestycją PGL będzie baza MRO (Maintenace Repair and Overhaul), która utworzona zostanie w ciągu trzech lat przez LOTAMS na terenie Portu Rzeszów-Jasionka. Inwestycja obejmuje hangary do obsługi technicznej samolotów, które mają być przystosowane m.in. do obsługi samolotów szerokokadłubowych najnowszej generacji, takich jak Boeing 787 Dreamliner, Boeing 777 czy Airbus A350. Docelowo w skład PGL wejdzie też spółka zajmująca się pozyskiwaniem i leasingowaniem samolotów dla różnych linii lotniczych na całkowicie komercyjnych i rynkowych zasadach (Źródło: PGL)
0 komentarze