News! Gdzie wypoczywaliśmy w lipcu? Raport Travelplanet.pl
02:07
Wciąż
najchętniej do Grecji, Bułgarii i Hiszpanii. Za to dużo mniej chętnie z dziećmi
– tak wypoczywali klienci polskich biur podróży w lipcu. Na półmetku wakacji
wzrost wyjazdów jest imponujący – to 30 proc. Koszt wypoczynku był wyższy o 5
proc. niż rok wcześniej. Ale efektu 500+ w statystykach
wyjazdowych nie widać.
Travelplanet.pl podsumował na półmetku wakacji gdzie i jak
klienci polskich biur podróży wypoczywali w lipcu. Obserwowany od początku roku
ogromny wzrost wczesnych rezerwacji przełożył się na imponujący wzrost wyjazdów
z biurami, który wyniósł w lipcu aż 30 procent. Za lipcowe wakacje turyści
płacili 2490 zł, to jest o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Część tego wzrostu
to konsekwencja obowiązku odprowadzania obowiązkowej składki na Turystyczny
Fundusz Gwarancyjny.
Najchętniej
tam, gdzie zeszłego lata
Lipiec polskiego
podróżnika
|
Odsetek turystów LIPIEC 2017
|
koszt/os
LIPIEC 2017
|
Odsetek turystów LIPIEC 2016
|
koszt/os LIPIEC 2016
|
Zmiana frekwencji na kierunku
|
Zmiana kosztu na kierunku
|
Drożej / taniej
|
GRECJA
|
37,1
|
2 613 zł
|
41
|
2 392 zł
|
118
|
109
|
221 zł
|
BUŁGARIA
|
16,3
|
2 012 zł
|
17,4
|
1 898 zł
|
122
|
106
|
114 zł
|
HISZPANIA
|
12,2
|
2 947 zł
|
13,9
|
2 923 zł
|
114
|
101
|
24 zł
|
TURCJA
|
8,7
|
2 594 zł
|
8,5
|
2 142 zł
|
133
|
121
|
452 zł
|
EGIPT (+2*)
|
6,5
|
2 159 zł
|
2,6
|
2 302 zł
|
331
|
94
|
-143 zł
|
WŁOCHY (-1)
|
4,1
|
2 521 zł
|
4,5
|
2 417 zł
|
119
|
104
|
104 zł
|
ALBANIA(+2)
|
3,2
|
2 238 zł
|
1,7
|
2 011 zł
|
243
|
111
|
227 zł
|
CHORWACJA(-2)
|
2,8
|
1 649 zł
|
3
|
1 915 zł
|
121
|
86
|
-266 zł
|
PORTUGALIA(-1)
|
1,8
|
2 672 zł
|
1,8
|
3 238 zł
|
134
|
83
|
-566 zł
|
CYPR
|
1,1
|
2 837 zł
|
1,1
|
2 694 zł
|
134
|
105
|
143 zł
|
OGÓŁEM
WSZYSTKIE KIERUNKI
|
|
2490 zł
|
|
2380 zł
|
30
|
5
|
110 zł
|
*awans/spadek
w porównaniu z miejscem w rankingu w lipcu 2016
Pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych wakacyjnych
kierunków nie zmieniła się w porównaniu do lipca 2016. Nadal numerem jeden dla
polskich turystów na wypoczynek jest Grecja. Drugie i trzecie miejsce, tak jak
w zeszłym sezonie, należy do Bułgarii i Hiszpanii.
Zasadnicza zmiana preferencji i przeorientowanie się na
europejskie destynacje w basenie morza Śródziemnego i Morza Czarnego dokonała
się po wydarzeniach w krajach arabskich, jakie miały miejsce w 2015 roku.
Tegoroczne statystyki potwierdzają trwałość tej zmiany, a największym jej
beneficjentem jest Albania, która cieszyła się w lipcu ogromnym wzrostem
popularności. Zwłaszcza że wakacje w tym kraju, choć podrożały o ponad 200 zł,
wciąż nie należą do najdroższych.
Skąd zatem, w kontekście przeorientowania się turystów na
Europę, awans Egiptu i ponadtrzykrotny wzrost wyjazdów do tego kraju? To
konsekwencja kilku czynników: sporej obniżki cenowej ofert, które spowodowały
że koszt wakacji w tym kraju w dobrym standardzie jest o ponad 400 zł niż
średni koszt, jaki ponosili turyści wyjeżdżający z biurami podróży w lipcu. Ale
jest również inny istotny czynnik – oferta Egiptu to last minute, jakie turyści
pamiętają z ubiegłych lat: duże przeceny, mnogość ofert itp. Na europejskich
kierunkach oferty najbardziej popularne wśród klientów biur podróży, a więc
hotel co najmniej 4* (sześciu na dziesięciu klientów) i wyżywienie All
Inclusive (trzech na czterech klientów) były po prostu wyprzedane znacznie
wcześniej.
Spóźnialcy, czyhający na znaczne przeceny, przeliczyli się w
tym wypadku - podobnie zresztą jak to miało miejsce podczas majówki. Wówczas
Egipt był również alternatywą wakacji w ulubionym standardzie za rozsądne pieniądze.
Zdecydowanie
więcej gwiazdek
Pięcioprocentowy wzrost kosztów pobytu na lipcowych
wakacjach to pochodna wyraźnego przesunięcia się preferencji, związanych z
wybieranymi hotelami. Przypomnijmy, na wakacje w lipcu 2017 z biurami podróży
wyjechało o 30 proc. turystów więcej niż rok wcześniej. A na dodatek widać, że
wyraźnie częściej chcą oni wypoczywać w hotelach o wysokim standardzie. W lipcu
aż 63 proc. klientów biur podróży wakacje spędziło w hotelach 4-5-gwiazdkowych
(w lipcu 2016 – 59 proc.) za to zmniejszyła się frekwencja w hotelach
3-gwiazdkowych (z 36% do 31,5%). O kosmetycznej poprawie można mówić w wypadku
wyżywienia, jednak kupowanie oferty All Inclusive przez 3 na 4 turystów
świadczy i tak o wyśrubowanym poziomie oczekiwań co do komfortu wypoczynku.
Jaki obiekt wybierali turyści
|
Hotel 4 – 5*
|
Hotel 3*
|
Hotel 2*
|
apartamenty
|
Lipiec
2017
|
63% (w
tym 15% 5*)
|
31,5%
|
3,5%
|
2%
|
Lipiec
2016
|
59% (w
tym 14% 5*)
|
36%
|
3,5%
|
1,5%
|
zmiana
|
+ 4 pkt
proc.
|
- 4,5
pkt proc.
|
bz
|
+ 0,5
pkt proc.
|
Jakie wyżywienie wybrali turyści
|
All Inclusive
|
HB – śniadania i obiadokolacje
|
BB – tylko śniadania
|
OV – bez wyżywienia
|
Lipiec
2017
|
75%
|
15%
|
5%
|
5%
|
Lipiec
2016
|
74%
|
16%
|
5,5%
|
4,5%
|
zmiana
|
+ 1 pkt
proc.
|
- 1 pkt
proc.
|
-0,5 pkt
proc.
|
+0,5 pkt
proc.
|
Podsumowując: trwałe
przeorientowanie wakacyjnych preferencji na kierunki europejskie, droższe od
arabskich, oraz wyraźne podniesienie standardu wypoczynku nie spowodowało
znacznego wzrostu kosztów wakacji. Zaskakujący może być natomiast spadek
wyjeżdżających dzieci z rodzicami. Efektu 500+, bardzo wyraźnego w ubiegłym
sezonie (wówczas wzrosty liczby turystów i towarzyszących im dzieci były
podobne i oscylowały w okolicach 15 proc.), nie było widać w statystykach
dotyczących wczesnych rezerwacji, nie widać ich również po podsumowaniu
lipcowych wakacji klientów biur podróży. (Źródło: Travelplanet.pl, zdjęcie: DiscoverGreece)
https://www.youtube.com/watch?v=AOBu2NbwTKc&feature=youtu.be
http://www.discovergreece.com/en/video-gallery
Travelplanet.pl - polski
multiagent w turystyce sprzedający przez Internet, Call Center oraz Salony
Podróży, ofertę starannie sprawdzonych, największych polskich organizatorów
wyjazdów. Jednocześnie ma w swojej ofercie bilety lotnicze, hotele,
ubezpieczenia podróżne oraz umożliwia wynajem samochodów w dowolnym miejscu na
świecie.
0 komentarze