News! Gdy zabraknie miejsca w samolocie – co zrobić w przypadku overbookingu?
11:22
Zakupiony bilet lotniczy wcale nie
gwarantuje, że na pewno zostaniemy przyjęci na pokład. Powszechną praktyką
linii lotniczych jest sprzedaż większej liczby biletów niż miejsc w samolocie. Może
się więc okazać, że po przyjeździe na lotnisko zostaniemy odprawieni, ale z
kwitkiem. Europ Assistance radzi co zrobić w takim przypadku i jakie prawa nam
przysługują?
Overbooking
to powszechna praktyka linii lotniczych. Gros przewoźników sprzedaje większą
liczbę biletów niż miejsc w samolocie. Część pasażerów z różnych przyczyn
rezygnuje z podróży, a overbooking pozwala przewoźnikom zabezpieczyć się przed
utratą zysków z powodu lotu z pustymi miejscami. Kwestia nadrezerwacji nie jest
prawnie uregulowana, dlatego linie lotnicze nie muszą
nawet informować swoich pasażerów o takim ryzyku.
Przykro
nam, mamy komplet
Zakup biletu nie daje nam jeszcze pewności, że
wsiądziemy na pokład samolotu. W przypadku overbookingu może się okazać, że
usłyszymy przy odprawie „Przykro nam, mamy komplet pasażerów”. Właśnie dlatego
nie warto czekać do ostatniej chwili z odprawą i najlepiej zrobić to wcześniej
przez internet. W sytuacji overbookingu linie lotnicze w pierwszej kolejności
mają obowiązek poszukania osób, które dobrowolnie zrezygnują z lotu w zamian za
bilet na inny rejs i rekompensatę, najczęściej w formie vouchera lub finansowej.
Jeżeli nie będzie ochotników, przewoźnik będzie musiał niektórym pasażerom
odmówić przyjęcia na pokład i zapewnić im alternatywny lot.
Co w
sytuacji, gdy nie zostaniemy wpuszczeni na pokład?
Jeżeli linie lotnicze odmówiły przyjęcia na pokład, pasażer ma prawo do
opieki, zwrotu ceny biletu lub innego połączenia, a także może dochodzić
odszkodowania.
Prawa
pasażerów linii lotniczych regulowane są rozporządzeniem WE nr 261 i dotyczą
przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Na tej podstawie linie
lotnicze w sytuacji overbookingu mają pewne obowiązki względem pasażerów.
Przewoźnik
powinien każdemu pasażerowi wręczyć pisemną informację dotyczącą
przysługujących mu praw. Pasażer powinien mieć świadomość, że może oczekiwać od
przewoźnika odpowiedniej opieki i odszkodowania. Pasażerom, którym odmówiono
wejścia na pokład, przysługuje również prawo
do opieki – przewoźnik ma obowiązek zapewnienia pasażerom bezpłatnych
posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania na kolejny lot.
Ponadto pasażerowie mają zagwarantowane przeprowadzenie dwóch rozmów
telefonicznych, dalekopisów, faksów lub e-mailowych. Zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem powinno być zapewnione, jeżeli
konieczność oczekiwania przekracza dobę.
Prawo do odszkodowania
Pasażerowie
mogą również dochodzić od linii lotniczych odszkodowania, w związku z odmową
wpuszczenia ich na pokład.
Jego
wysokość uzależniona jest od trasy przelotu:
· - 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km ;
· - 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów
poza UE;
· - 600 euro dla pozostałych rejsów (Źródło i infografika EuropAssistance)
0 komentarze