News! Co zrobić, gdy bagaż nie dotrze z nami do celu podróży?
03:05
Zgubienie bagażu może być
bardzo stresujące. Zwłaszcza, gdy spakowaliśmy do niego wszystkie ubrania, akcesoria
i urządzenia technologiczne. Po przylocie okazuje się, że nasza walizka nie
dotarła na miejsce. W większości przypadków bagaż szybko się odnajduje i wraca
do właściciela. Co
jednak zrobić, gdy taka sytuacja przydarzy się nam? Jakie mamy prawa? Czego możemy
oczekiwać od przewoźnika? Czy i na jakie odszkodowanie za opóźniony bagaż
lotniczy możemy liczyć?
Jak
pokazują dane z raportu SITA, rocznie na całym świecie gubią się miliony
bagaży. Jeszcze 10 lat temu, taka sytuacja zdarzała się dwa razy częściej niż
obecnie. Problem z bagażem podczas podróży samolotem są zazwyczaj efektem jego opóźnienia ( 77%), uszkodzenia (16 %) lub zgubienia (7%). Najczęściej bagaże gubią się podczas lotów z przesiadką (47%)
lub w wyniku błędów na biletach i problemów z procedurami bezpieczeństwa (15%)
Pierwsze kroki
kieruj do biura bagaży zagubionych
Jeżeli po wylądowaniu w porcie docelowym okaże się, że
nie ma naszego bagażu, jest opóźniony lub uszkodzony, w pierwszej kolejności
należy udać się do odpowiedniego stanowiska, gdzie będzie można zgłosić problem
(ang. "Lost Luggage" ,"Lost & Found"). Na miejscu
zostaniemy poproszeni o okazanie dowodu osobistego, biletu i kwitu bagażowego,
który otrzymaliśmy przy odprawie. Następnie otrzymamy do wypełnienia specjalny dokument (formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR), w którym podamy
krótki opis bagażu i jego zawartości, oraz adres, na który powinno się go
odesłać. Formularz ten będzie podstawą do dochodzenia reklamacji, dlatego warto
zachować jego kopię.
Linie lotnicze mają dostęp do światowego systemu poszukiwania i identyfikacji bagaży,
dzięki któremu przeważnie szybko udaje się odszukać zagubiony bagaż. W
większości przypadków, już w ciągu 24 godzin wraca on do właściciela. Zdarzają
się jednak przypadki w których poszukiwanie przedłuża się, albo gdy bagażu nie
uda się odnaleźć.
Warto pamiętać, że możemy zgłosić się do przewoźnika o wypłatę dziennej diety na zakup rzeczy pierwszej
potrzeby, tj. środki higieny osobistej oraz ubrania. W większości przypadków linie lotnicze same oferują taką
możliwość, w przeciwnym razie warto się jednak o to upomnieć.
Kwoty takiej diety mogą się wahać w zależności od linii
lotniczej, zwykle jednak wynoszą do ok. 100 euro. Czasem sami możemy zakupić
najbardziej potrzebne rzeczy i później zażądać zwrotu wydatków na podstawie
przedstawionych rachunków.
Reklamacja
W przypadku opóźnienia, zgubienia lub uszkodzenia
bagażu linie lotnicze odpowiadają na podstawie Konwencji Montrealskiej. Pasażer
ma prawo do reklamacji i odszkodowania w wysokości maksymalnej do 6 tys. zł. W
sytuacji zniszczenia bagażu, jego właściciel ma 7 dni na zgłoszenie roszczeń
przewoźnikowi. Jeśli bagaż został zgubiony lub dotarł z opóźnieniem, na
zgłoszenie roszczeń podróżny ma 21 dni. Linie Lotnicze powinny rozpatrzeć
reklamację w ciągu 30 dni, w przypadku niedotrzymania tego terminu, można
złożyć skargę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
Co powinno zawierać pismo reklamacyjne?
Przede wszystkim trzeba
określić rodzaj wyrządzonej szkody, oraz przedstawić dokładną listę zaginionych
przedmiotów, wraz z oszacowaniem ich wartości. W tej kwestii pomocne mogą
okazać się rachunki i paragony potwierdzające wartość walizki i znajdujących
się w niej rzeczy. Do pisma należy dołączyć także formularz nieprawidłowości
bagażowej tzw. PIR, który wypełnialiśmy w hali przylotów. Jeżeli z opóźnieniem
otrzymaliśmy bagaż, warto dołączyć potwierdzenie odbioru. Pomocne mogą okazać
się również fotografie uszkodzonego bagażu oraz jego zawartości, jeżeli
przezornie zrobiliśmy im zdjęcie przed wylotem.
Przezorny zawsze ubezpieczony
Każda linia lotnicza posiada regulamin
przewozu. Znajdują się tam wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika za
uszkodzenie lub zgubienie cennych rzeczy tj., laptopy, biżuteria, sprzęt
fotograficzny czy sportowy. Przewożąc rzeczy o większej wartości warto pomyśleć
zatem o dodatkowym ubezpieczeniu.
Polisy turystyczne, często w swoim
zakresie posiadają właśnie ochronę bagażu podróżnego. Dobre polisy gwarantują zwrot poniesionych kosztów, jeżeli bagaż ulegnie zniszczeniu lub opóźnione
zostanie jego dostarczenie na miejsce docelowe. W ramach niektórych polis można
dodatkowo ubezpieczyć przewożony sprzęt elektroniczny – mówi Justyna Niebutkowska z Europ
Assistance Polska
5 rzeczy które
warto zrobić, zanim nadamy bagaż:
·
Oznacz swój bagaż w
taki sposób, aby się wyróżniał. Przyczep zawieszkę z danymi osobowymi i
kontaktem
·
Zrób zdjęcie
zawartości swojej walizki, przyda się przy reklamacji i określeniu zaginionych
rzeczy
·
Cenne rzeczy, w tym
sprzęt elektroniczny spakuj do bagażu podręcznego
·
Dokumenty, bilety,
karty płatnicze miej zawsze przy sobie i nie chowaj ich do walizki
Grupa
Europ Assistance, twórca idei assistance i założyciel tej branży na świecie,
powstała w 1963 roku. Obecnie świadczy usługi assistance - niesienia natychmiastowej pomocy przez 24 godziny na dobę, 7 dni w
tygodniu, w każdym miejscu na świecie. Corocznie Grupa Europ Assistance
interweniowała w ponad 11 milionach spraw, w 208 krajach na 5 kontynentach.
Działalność
Grupy Europ Assistance obejmuje pomoc przede
wszystkim w czterech dziedzinach: Podróż, Zdrowie, Samochód, Dom i Rodzina.
Jednym z priorytetowych obszarów jej wzrostu jest stałe rozszerzanie usług z zakresu assistance medycznego, uwzględniających zmieniające się
preferencje klientów oraz trendy społeczno-demograficzne, wynikające m.in. z
postępującej urbanizacji, wzrostu mobilności społeczeństwa oraz rosnącej
średniej długości życia.
0 komentarze