Arkady Kubickiego ubrane w kwiaty

10:26

"Królewska Wystawa Kwiatów" w Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie nie została dostatecznie zareklamowana w mediach. Czyżby znów wmieszała się polityka nie pozwalająca portalom sympatyzującym z opozycją pisać na temat tego wydarzenia, bo partnerami (z tych znanych) są tylko TVP, Polskie Radio i Stolica. Szkoda, bo tracą na tym mieszkańcy stolicy. Gdybym dziś nie wybrała się z Mamą do Muzeum Warszawy na zupełnie inną wystawę i przechodząc przez plac Zamkowy nie dostrzegła na frontonie zamku tablicy informującej o wystawie kwiatów, zapewne bym ją po prostu przeoczyła. Tymczasem skłoniła nas ona do zmiany planów i zamiast ku staromiejskiemu rynkowi podążyłyśmy spiesznie w dół, ulicą Grodzką ku ogrodom.
Umiejscowiona w Arkadach Kubickiego ekspozycja, za którą bez względu na wiek należy uiścić opłatę 10 zł z miejsca nas oczarowała. Tylko żałowałyśmy, że nie możemy zdjąć maseczek, co pozwoliłoby się zanurzyć nie tylko w feerię barw, ale i zapachów otulających zwiedzających.
"Ogród był zawsze nieodłączną częścią pałacu, a drzewa i krzewy wyznaczały granice zielonej przestrzeni, która otaczała monarszą rezydencję. Świat poddanych każdego stanu, zarówno arystokracji i szlachty, jak i mieszczan i chłopów był oddalony na odległość kwiatowych rabat i wypielęgnowanych trawników (...) Obecnie traktujemy zamkowe ogrody jako substancję zabytkową o tym samym znaczeniu, co stare mury i piękna architektura (...) Stają się wizytówką Zamku Królewskiego w Warszawie, który trwa i funkcjonuje w zgodzie z otaczającą go naturą" - napisał prof. dr hab. Wojciech Fałkowski, dyrektor placówki we wstępie do eleganckiego przewodnika o wystawie, który otrzymuje każdy, kto nabędzie bilet. Wystawa, którą z Mamą obejrzałyśmy była odzwierciedleniem tej idei.
Podzielona na strefy tematyczne prowadziła nas drewnianymi pomostami poprzez łąki i dzikie zbiorowiska polnych kwiatów objawiając moc bioróżnorodności, pokazywała siłę i moc popularnych ziół - każde z nich nie tylko prezentując, ale opowiadając za pomocą tablic o ich właściwościach.
Rozmarzyłyśmy się przy wielopiętrowych bukietach i kompozycjach nie tylko stojących, ale zwisających z sufitu:
Zachwycił nas bogaty i róż-norodny świat róż w iście królewskiej oprawie - aranżacjach mistrzyń florystyki Małgorzaty Szwagiel i Beaty Bychowskiej. Poznałyśmy Królową Warszawy, czyli nową odmianę róży Zamku Królewskiego w Warszawie. 12 czerwca, czyli w sobotę w samo południe odbędzie się chrzest, czyli nadanie imienia róży "Królowa Warszawy". Aktu dokona sam prof. Wojciech Fałkowski, a chrzestnymi będą Małgorzata Walewska i Mireille Steil. Hodowcą tego okazu jest pan Łukasz Rojewski. Pół godziny później nastąpi oficjalne otwarcie Królewskiej Trasy Ogrodowej. Między godz. 13 a 16 zaplanowano konferencję "W zgodzie z naturą" oraz pokazy florystyczne, o godz. 16.30 dawne tańce dworskie wykona grupa La Dance, a przez całą sobotę będzie można kupować rośliny ogrodowe.
Wróćmy jednak do samej wystawy. Zauroczyły nas florystyczne arcydzieła wykreowane przez grupę utalentowanych ludzi pod kierunkiem mistrza florystyki Macieja Krzusa. Nie mogłyśmy wyjść z podziwu, gdy stanęłyśmy przed żywymi obrazami z kwiatów, dla których wzorem były obrazy dawnych mistrzów, w tym Breugla Starszego.
Wreszcie z chłodu Arkad wynurzyłyśmy się na "powierzchnię" i przeszłyśmy do samych ogrodów. Już wtedy wiedziałam, że to Grupie Park M z Brzezna warszawiacy zawdzięczają ich dzisiejszy wygląd, gdyż ta obecna na rynku od ćwierćwiecza firma dokonała ich kompleksowej rewaloryzacji (Park M ma swoje stoisko na wystawie!). W ogrodach przy okazji wystawy pojawiły się niezwykle rzeźby w kwiatowych krynolinach, które z racji upału ciągle spryskiwano wodą.
Pełna wrażeń ległam na koniec na zielonej murawie w towarzystwie... owieczek, za pomocą których swoją ofertę reklamową prezentował Leroy Merlin, jeden z partnerów strategicznych wystawy. Wśród partnerów strategicznych znalazły się też m.in.: Totalizator Sportowy, Wody Polskie i właśnie Park M. Warto pamiętać, że mecenasem Zamku Królewskiego jest od 1971 r. KGHM.
Królewska Wystawa Kwiatowa otwarta będzie do 13 czerwca br w godz. 10-20. Więcej informacji na stronach: www.zamek-krolewski.pl, www.ogrody-krolewskie.pl