News! "100 dzieł powraca do domu"

02:42

“100 dzieł powraca do domu” to nazwa projektu zrealizowanego za sprawą ministra kultury Daria Franceschiniego. Ma on na celu promocję, a zarazem odpowiednie docenienie historycznego i archeologicznego dziedzictwa Republiki Włoskiej, do tej pory zamkniętego w depozytach największych, państwowych galerii sztuki. To właśnie z depozytów czternastu najznamienitszych z tych placówek, wśród których znalazły się m.in. florencka Galeria Uffizi, mediolańska Pinakoteka Brera, rzymskie Narodowe Galerie Barberini Corsini i Galeria Borghese czy Muzeum Archeologiczne w Neapolu wrócą zgodnie z ideą przedsięwzięcia do macierzy, a więc miejsc, dla których czy w których powstały wybrane dzieła sztuki. Będzie ich na początek setka, ale minister Franceschini już zapowiada, że na tym nie koniec, gdyż projekt będzie miał swoją kontynuację. I nie chodzi w nim tylko o wydobycie na światło dzienne skarbów sztuki i pokazanie ich szerszej publiczności. Płótna malarzy mniej lub bardziej znanych i obiekty wydobyte podczas wykopalisk archeologicznych „wracając do domu” poprzez wyeksponowanie ich w bardziej peryferyjnych placówkach muzealnych mają sprawić, że te zapełnią się zwiedzającymi. Jednocześnie ministerstwo zainwestowało w cyfryzację tych dzieł, które zostaną zaprezentowane w serii dokumentalnych filmów realizowanych wespół z państwową telewizją RAI. Ten nowoczesny sposób promocji ma wesprzeć cały projekt.
Jakie dzieła wrócą i dokąd? Dwa płótna XVII-w. malarza Salvatora Rosy z Narodowych Galerii Barberini Corsini poleciało już do Muzeum Narodowego w Materze. Z Pinakoteki Brera do Narodowej Galerii Marche i Urbino pojechały następujące obrazy: XVII-w. malarza i rytownika, Simone Cantariniego zwanego Pesarese: „Matka Boska z Dzieciątkiem w glorii i święci Barbara i Terencjusz” oraz „Dzieciątko Jezus objawia się św. Antoniemu z Padwy”, urodzonego w Urbino w 1535 r. Federico Barocci „Matka Boska z Dzieciątkiem w glorii i św. Jan Chrzciciel” oraz „Ecce homo”, a także „Matka Boska z Dzieciątkiem i święci Augustyn i Magdalena” Cristoforo Roncallego zwanego Pomarancio. Ten włoski artysta tworzący w okresie manieryzmu i wczesnego baroku, urodzony w miejscowości Pomarancio koło toskańskiej Volterry był jednym z trzech artystów noszących ten przydomek. Z kolei płótno Giovanniego Baglione „Niepokalane poczęcie między św. Piotrem i Pawłem” wczoraj, 14 grudnia przyjechało z Pinakoteki Brera do Pałacu Altieri w Oriolo Romano koło Viterbo. Misternie wykonana z brązu głowa lwa o zwichrzonej grzywie, która pełniła funkcję kołatki na drzwiach kajuty jednego ze statków Kaliguli (37-41 r. n.e.) z Rzymskiego Muzeum Narodowego przyjedzie w najbliższy piątek, 17 grudnia do Muzeum Statków Rzymskich w Nemi. W sumie projekt obejmie 28 placówek w 13 regionach Włoch:
(Źródła: włoskie ministerstwo kultury - beniculturali,it, monolitenotizie.it, barberinicorsini.org, turismoitalianews.it; infografiki: beniculturali.it)

Zobacz również:

0 komentarze