Zdjęcie na dobranoc: "Błyskawica Italii" - il piu' bello addormentato per sempre

15:03

Czyż nie jest przystojny ten śpiący snem wiecznym młodzieniec o szczupłej twarzy i wydatnych ustach? Odkryłam go błądząc po komnatach mediolańskiego Zamku Sforzów. Miłe Panie i Panowie bardzo mili też - oto przedstawiam mojego bohatera nocnego stukania w klawisze komputera. Gaston z Foix, książę de Nemours - francuski dowódca z okresu wojen włoskich, zwany dla swej dzielności "Błyskawicą Italii". Głównym dowódcą wojsk króla Francji Ludwika XII został już w wieku 21 lat, a po zwycięskiej bitwie pod Agnadello przeciw oddziałom Republiki Weneckiej został mianowany gubernatorem Mediolanu. Oblegał z sukcesem Bolonię, splądrował Brescię. Wydawał się niezwyciężony. Poległ w bitwie pod Rawenną w 1512 r w wieku zaledwie 23 lat.
Zbyt wcześnie. Za życia musiał zawrócić w głowie niejednej damie:
Jego postać pośmiertną w formie nagrobka wyrzeźbił Agostino Busti zwany Bambaja. Utrzymany w konwencji tamtej epoki, zachwyca detalami - uroczystym strojem z wiernym atrybutem, mieczem, a zwłaszcza "koronkową" robotą poduszki, na której spoczywa głowa księcia ozdobiona wieńcem laurowym.
Przy okazji zainteresowanym donoszę, że w Muzeum Sforzów uznawane są legitymacje dziennikarskie (co w Italii nie jest wcale regułą), a ja otrzymałam bezpłatny bilet wstępu na moją akredytacje na Expo!


Zobacz również:

0 komentarze