Narty za miedzą. Zjeżdżam pod Kralickim Śnieżnikiem

06:34


Trzy godziny na nartach. Po raz pierwszy w tym sezonie. Po raz pierwszy też w Czechach. I po kilku latach przerwy. A zatem na początku niepewność, ale deski dobrano mi dobrze. Gdzie? W ośrodku Dolni Morava, położonym na wysokości 666-1232 m n.p.m. Do dyspozycji siedem tras zjazdowych, z czego połowa niebieskich, a zatem ośrodek przede wszystkim dla rodzin z dziećmi i dla tych, którzy mniej pewnie czują się na nartach. Choć niekoniecznie, bo stoki wcale nie należą do najłagodniejszych. Porównując trasy niebieskie włoskie i czeskie, to te pierwsze są znacznie bardziej płaskie. Ściślej mówiąc, czeskie niebieskie to włoskie czerwone. Choć, gdy już oswoiłam się trochę z nartami i trasami i przeszłam na czerwone, których jest niemal tyle samo co niebieskich (45 proc.), to paradoksalnie lepiej się czułam na tych drugich. Jakby łatwiej? Zaczęliśmy z rana, więc i tłoku takiego nie było.


Koło jedenastej jednak na stok wyległy już gromady spragnionych zimowej adrenalinki. Zrobiło się gwarno i pełno niczym na Marszałkowskiej (w Warszawie), a w dodatku z minuty na minutę coraz bardziej padało. Ratraki znów wyruszyły na stoki. 9,4 km tras jest odśnieżanych regularnie. Jednak przy takiej pogodzie zdarzały się momenty, kiedy spod warstwy śniegu wypełzała oblodzona, rozjeżdżona tafla. Wyciągi są tu wolniejsze niż w Italii - do wyboru, w zależności od stoku czteroosobowe kanapy (2) lub dwuosobowy orczyk "pod pupę" (6). Przepustowość 8300 osób na godzinę. Wbrew zatem złudzeniu, że wyciąg jedzie wolno, nie stałam w kolejce. W ośrodku wymyślono bardzo sprytny "patent". Otóż goście hotelu Vista, znajdującego się u stóp stoku nazwanego wdzięcznie Marcelka używają kart magnetycznych otwierających pokoje jednocześnie jako skipassy. Wygodne rozwiązanie. Ja właśnie mieszkam przez trzy dni w tym czterogwiazdkowym obiekcie i z godnie z nazwą jest to hotel z widokiem na stoki. W tym na ten najwyższy, Kralicki Śnieżnik dominujący nad całym ośrodkiem. Co ciekawe, przez ten właśnie szczyt przechodzi główny europejski dział wód, stąd w czeskich przewodnikach bywa nazywany Dachem Europy. Spod niego, na wysokości 1380 m n.p.m. bierze początek rzeka Morawa.
Na miejscu, czyli przed hotelem można wypożyczyć sprzęt, a sklepiku zaopatrzyć się w zapomniane z domu elementy stroju. Ośrodek Dolni Morawa oferuje również 77 km tras dla biegówkowiczów. Za jeden dzień jazdy dorośli płacą 660 koron, a dzieci 520 koron, podczas gdy za sześć dni cena karnetu wynosi odpowiednio 2940 i 2340 koron.


Dziesięć razy w sezonie zimowym, przed hotelem Vista organizowany jest show czyli wieczorny pokaz akrobacji na nartach, gimnastyki na trampolinie, pracy ratraków połączony ze spektaklem laserowym i ogni sztucznych.


 Właśnie dziś miałam okazję zobaczyć jeden z takich występów. A dzień zakończyłam w hotelowym barze, wznosząc toast Strawberry Margheritą (do obiadu i kolacji piłam czeskie piwo!) za przyjaźń polsko-czesko-holenderską, bo w tym składzie finiszowaliśmy imprezę.


Będąc już na półmetku czterodniowego wypadu do kraju południowych sąsiadów muszę z całą mocą zaznaczyć, że CzechTourism, który mnie zaprosił, jak zwykle pomysłowo zorganizował wyjazd. A to już mój artykuł o możliwościach uprawiania narciarstwa za miedzą":  http://www.rp.pl/Promocja-turystyczna/302219985-Czesi-szusuja-wlasna-trasa.html

Zobacz również:

5 komentarze

  1. Nigdy nie miałem okazji pojeździć w Czechach ale chyba muszę się tam wybrać :) Bo z tego co widzę bardzo fajne stoki i ceny nie są aż tak wysokie :)
    Pozdrawiam i czekam na kolejne posty

    OdpowiedzUsuń
  2. W Czechach fajnie się jeździ. I przemiła atmosfera. A ceny rzeczywiście OK! Natomiast już za rok-dwa będzie można poszaleć u nas,bo Słowacy inwestują w Szczyrk. Będą gondole, kanapy, poszerzone trasy

    OdpowiedzUsuń
  3. Zawsze wydawało mi się, że to Słowacja jest rajem dla narciarzy. O Czechach chyba sama bym nie pomyślała. Ale teraz również wydają mi się interesującą opcją na zimowy urlop. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak klimatycznie! Muszę koniecznie wybrać się w te tereny:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Klimatyczne miejsce, idealne na narty. U nas jest cały opis kurortów w Czechach.

    OdpowiedzUsuń