Warszawa: "Wioślarz" popłynie na... Cytadeli. Dzieło artysty, który wspina się na drzewa

07:14

Wracałam dzisiaj z mojego wielokiloterowego rajdu rowerem przez Cytadelę. I oto, gdy byłam już w części zwanej Parkiem Fosa, zaciekawiła mnie... no właśnie. Nie wiedziałam, czy jest to rodzaj instalacji, czy też rzeźba. Podjechałam więc blisko rowerem, ponieważ z dalszej perspektywy "opus" przedstawiająca postać ludzką w ruchu przypominała mi te z wystawy "Ciało" - jakby miała odłonięte mięśnie i żyły. Będąc już kilka metrów dalej zauważyłam, że "dzieło" wykonane jest z fragmentów gałęzi, częściowo okorowanych, tak, aby właśnie dawała złudzenie, jakiemu chwilę wcześniej uległam.
- Czy to rzeźba? - zadałam pytanie młodemu człowiekowi pracującemu przy niej, a on potwierdził. Przy czym jest to typowe "zjawisko" land artu, a więc twórczość osadzona w środowisku naturalnym, czyli sztuka ziemi.
Okazało się, że artysta nazywa się Jan Sajdak, ma33 lata i studiował na wydziale rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych - jego praca dyplomowa dostała wyróżnienie. Wcześniej Sajdak uczył się Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Od ukończenia studiów przed czterema laty tworzy dzieła wykorzystując różne materiały, wiklinę, ale i drewno.
Jego "Wioślarz", bo tak nazwał swoją rzeźbę, bez wątpienia uatrakcyjni tę bardzo zaniedbaną jednak i smutną część Cytadeli. Jak się dowiedziałam, na jej umiejscowienie dostał Sajdak pozwolenie od architekta zieleni naszej dzielnicy, za co chwała temu urzędnikowi. Osobom bystrym jednoczesnie wyjaśniam, że rzeźba jest w trakcie powstawania - dlatego brak jej wioseł i łodzi, którą, jak powiedział mi Sajdak, będzie imitować wycięta wokół postaci z drewna, trawa. Kilkanaście metrów dalej, w pniu zwalonej wierzby, Sajdak zamontował witraże, które też można oglądać. Niestety nie działa już oświetlenie rozjaśniające kolorowe szybki od środka.
Więcej na temat tego ciekawego artysty znajdziecie na jego stronie internetowej, gdzie młody twórca tłumaczy swój bliski związek z przyrodą w ten sposób: "od dziecka wspinam się na drzewa".
https://www.jansajdak.pl/kopia-info

Zobacz również:

0 komentarze