Włochy: ziemia drży już po raz trzeci w tym roku

02:00


Gdy wczoraj usłyszałam informacje o kolejnym trzęsieniu ziemi, jeszcze silniejszym niż poprzednie, dosłownie straciłam głos. Zaniemówiłam. I nie byłam w stanie nic na ten temat napisać. Nie „na gorąco”. 

http://www.meteoweb.eu/foto/addio-castelluccio-norcia-la-perla-dellappennino-rasa-al-suolo-dal-terremoto-6-5-gallery/id/776063/#1

Włochy to moja druga Ojczyzna. Gdy coś się tam dzieje niedobrego cierpię równie silnie jakby dotyczyło to Polski. Ponownie wróciły wspomnienia z obrazów widzianych po trzęsieniu ziemi w Umbrii w 1979 r, ale również w L’Aquila, które zwiedzałam niedługo po tragedii. Byłam wówczas zaproszona na press tour i zaangażowałam się osobiście w promocję regionu, który tak bardzo stracił turystycznie. Zdjęcia ilustrujące ten post pochodzą z Sulmony, miasta konfetti i Owidiusza, które wówczas również ucierpiało. 


Oto dwa moje reportaże z tamtego okresu:



Przypomniał mi się też wstrząs w Brescii, którego doświadczyłam podczas pobytu w tym mieście z okazji innego wyjazdu prasowego.


Wczorajsze trzęsienie ziemi o sile 6,5 stopni w stali Richtera było niewiele słabsze niż to o magnitudzie 6,8, które 23 listopada 1980 roku spustoszyło Irpinię i Basilicatę, zabijając 2570 osób. Jego siła była natomiast większa niż to z 24 sierpnia br. o magnitudzie 6, które dotknęło skraj Marche i Lacjum, a ściślej rejony Amatrice i Arquata del Tronto. Spowodowało ono śmierć ok. 300 mieszkańców.

https://www.youtube.com/watch?v=aMVqCWH0h2Q

 Przewyższyło również skalą dwa wstrząsy o sile 5,4 oraz 5,9 sprzed zaledwie kilku dni, 26 października br. Miało ono miejsce na obszarze Norii, Castelangelo i Preci, między Umrią a Marche. Jak również tragiczne w skutkach wstrząsy w Aquila z 6 sierpnia 2009 r. o magnitudzie 5,8, które pogrzebały 300 istnień.
Było zatem drugim co do wielkości trzęsieniem ziemi w Italii w ciągu ostatnich 110 lat. 85 926 ofiar śmiertelnych było wynikiem trzęsienia ziemi z 28 grudnia 1908 w Messynie o sile 7 stopni w skali Richtera. 32 610 osób zginęło podczas wstrząsów o magnitudzie 6,8 w Abruzji 13 stycznia 1915 r. Oto wykaz najsilniejszych trzęsień ziemi od początku XX w.:


28 grudnia 1908 Messyna 7.0
13 stycznia1915 Abruzja 6.8
23 listopada 1980 Irpinia-Basilicata 6.8
30 października 2016 Norcia-Preci 6.5
24 sierpnia 2016 Amatrice-Arquata 6.0

26 października 2016 Norcia-Castelsantangelo 5.9
6 kwietnia 2009 L'Aquila 5.8. 

Zobacz również:

0 komentarze